Vianoce, najkrajšie a najradostnejšie sviatky zvane aj Štedrý večer ako Vilija a Hviezdny večer,Dohviezdny večer, Zimný slnovrat. Samotné Vianoce majú pomenovanie od viať, tie sa dnes nazývajú aj Hody a STARÍ SLOVÁCI ich nazývali Kračun. Slovensko má aj dedinu menom Kračun. Škoda, že my , Slováci, sme upustili od toho pekného názvu, ale Maďari si tento názov ukradli zo slovenčiny a pomaďarčili ho na Karacsony ( čítať Karačoň ). Veď Maďari prevzali 35 % slov zo slovenčiny a aj veľa slov z východoslovenského nárečia.
Predchádza tejto udalosti Advent, ktorý vrcholí Štedrým dňom. V tom čase sa ma držať malý pǒst odjakživa, kedy sa nejedáva m„asita poživeň, je striedmosť a bezma“site jedlá sú celý čas Adventu. Advent znamená príchod malého Ježiška, preto sú tieto dni duchovné kedy sa treba stíšiť. Ježiš je svetlo sveta.Nesmú sa robiť zábavy. Zároveň v tomto čase ľudia chodia na RORÁTY – sva“tu omšu ešte za tmy skoro ráno s lampášikmi s horiacou sviečkou už z domu. Advent mal a má duchovný raz. Žiaľ niektorí ľudia dnes sú opantaní mániou nakupovania, namiesto kostola. Treba konať celý rok dobre skutky, ale vtedy najviac, keď je obdobie Adventu.
SEDEM SKUTKOV TELESNÉHO MILOSRDENSTVA
1. hladných kŕmiť
2. smädnych napájať
3. nahých odievať
4. pocestných sa ujať
5. va“zňov vykupovať
6. chorých navštevovať
7. mŕtvych pochovávať
Konajte dobro !!!
Mikuláš, ktorý sa narodil v Turecku gréckym rodičom , u nás je symbol dobrá a vždy chodil s nošou a obdarovával s anjelom deti. Chodieval s ním aj čert , ten predstavuje zlo – protipól dobrá. U nás to bola skǒr komická postava ako zabaviť deti. Tento rok konečne STV obliekla Mikuláša celkom dobre, už mal na hlave aj biskupskú čiapku zvanú MITRA, ale nemá mať červený plášť a tiež nenosí bradu. No už to nebol Dedo Mráz, ani gýčový Santa. Ale ešte nám hrajú anglické ODRHOVAČKY , nie aby hrali naše koledy.
Slávime kresťanské Vianoce. Kedy budú hrať túto nádhernú pieseň ? Daj Boh šťastia tejto zemi …
STRIDŽIE DNI
začínajú sa na Katarínu
– ľudia sa báli urieknutia
– gazdovia sa báli pobosorovania dobytka
Na Luciu
– vyháňali ježibaby metlou z domu
– cesnakom na čelo a na zápa“stie urobili krížik, tým vyháňali zlých duchov a démonov
ZVYKY
začiatok – ŠTEDRÁ VEČERA
– gazdinky stavali už o 4 ráno aby napiekli, chlieb má výnimočne postavenie na vianočné sviatky, prv ako
dajú cesto do pece vždy dávajú na vrch tri prsty na znak sva“tej trojice, potom ho prežehnajú a napokon keď
dala gazdinka chlieb do pece, vyskočila čím vyššie, tým vyššie vyrástol chlebík
– koná sa v kruhu rodiny, jednotu rodiny pripomína spoločná štedrovečerná večera,
za starých čias omotali nohy stola reťazou na znak aby rodina držala spolu
– štrngnúť si na zdravie o 18.00 hod. s prípitkom nielen na blízkych, ale aj na ďalších príbuzných a známych
– prv než začnú kresťania jesť najprv sa treba pomodliť a poďakovať sa za jedlo Bohu
– mamka dáva krížik na čelo všetkým sediacim okolo stola, prstom namočenym do medu , aby bol život sladší
– okrem prítomných treba dávať 1 tanier prázdny na stǒl , ak by prišiel nečakaný hosť ( dnes by ho vyhodili )
– pod každý tanier treba dať mincu, nie šupinu z ryby ( to je zvyk v Česku )
Štedrovečerná slovenská večera pozostáva
– na prípitok majú bytˇ naše slovenské nápoje HRIATǑ, TERKELICA, KONTUŠOVKA, v Detve a okolie
Detvy majú svoju špecialitu, nápoj zvaný ROŽOVKA, východné Slovensko má aj domácu pálenku
zvanú SAMOHONKA, ale STARÍ SLOVENI, naši predkovia pili na víťazstvo MEDOVINU, vianočné stánky
ponúkajú aj VČELOVINU, ktorú nechajú kvasiť z medu lipového, kvetového a repkového, populárna je
ale aj FRNDŽALICA, spomínaná aj vo filme Pacho hybský zbojník,
FRNDŽALICA pozostáva zo slivovice, lesného medu a prevarenej vody, všetko zmiešať, ale nesmie vrieť,
naše rýdzo slovenské vína Slovenský samotok, alebo víno Dunaj môžeme piť aj z čaše, nielen zo
skamenice v komore ( u nás je slamenica, ale zaužíval sa názov demižón, čo je vo Franćuzsku )
– kapustnica s papcunom
– opekance s makom, nazývane aj pupáky, pupáčiky a východne Slovensko ich volá bobaľky
– neverte tomu, že ryba a zemiakový šalát je naša tradícia, toto prišlo z Česka,
to sa nám len nanucuje po druhej svetovej vojne, keď Českovia sa tu hromadne sťahovali a obsadzovali
vedúce miesta, to má pǒvod v Česku, média to, žiaľ, do nemoty opakujú ryba a šalát vo svojej obmedzenosti,
robia sa aj viaceré jedla u nás pirohy, mačanka.
– na Štedrý večer sa jedávajú aj oblátky s medom, oblátky pripomínajú akoby hostiu.
Po večeri chodia kresťania na polnočnú sva“tu omšu.
Na Nový rok varia šošovicovú polievku, aby sme mali toľko peňazí ako je šošovice, nejedávaju
okrúhlu tortu, len hranatú, aby sa nám neodgúľalo šťastie.
Vianočný stromček má pǒvod v Taliansku. Sva“ty František z Assisi sa narodil v roku 1182 a v roku
1223 urobil prvý Betlehem so živými zvieratkami.
Darčeky kupujeme na Vianoce, nie k Vianociam. Čo je nepochopiteľne ak ľudia kupuju darčeky na
pǒžičku. Konajú nemúdro, lebo treba sa naučiť gazdovať tak, že len takou perinou sa treba prikrývať
na akú mám. Treba si uvedomiť , že každú pǒžičku treba vrátiť a preto ju 3 x preplatia dnešní ľudia…
Najkrajšie žičenie majú Šarišania na východnom Slovensku keď tam občas chodím, sú to ľudia, ktorí by dali aj
poslednú košeľu , jednoducho dobrí, žičliví, človečí. Horný Šariš je Bardejov a okolie, Dolný Šariš je od
Braniska vrátane Prešova a okolia.
A ja vám vinčujem na toto BOŽE NARODZENE ot Pána Boha lásku , ot ľudzi prijatnosc žeby sme mohli
dožic jedno každé – odpovedia vyslýš Pane Bože.
Ešte novoročné žičenia od Šarišanov.
A ja vám vinčujem na toten nový rok hojnejší , pokojnejší roku dožic jag zme sé dožili –
– odpovedia vyslýš Pane Bože.
Požehnané Vianoce ľuďom dobrého srdca a požehnaný rok 2019 žiči
Marinka Vjazanková
P. S. NEZABUDAJME a MODLÍME sa v tomto čase za tých, ktorí nie vždy mali pokojné Vianoce. Po
viedenskej arbitráži 2. novembra 1938, správne sa má hovoriť diktát, lebo tam nebol žiadny arbiter.
Maďarské hordy násilne obsadili časť južného Slovenska. Horthyovskí honvédi si do Šurian doviedli aj
maďarského kňaza, aby toto slovenské mestečko pomaďarčil.Vráťme sa však do Šurian roku 1938. Na
Božie narodenie kresťania vychádzali z kostola a spievali tak, ako bolo zvykom slovenskú hymnu :
Hej Slováci, ešte naša slovenská reč žije …
Maďarský veliteľ žandárov János Galambos kričal aby prestali spievať. V tom virvare ho nebolo počuť,
veliteľ zúril, dal povel strieľať vojakom, ktorí stali pred kostolom. Guľka zasiahla 19 ročnú Máriu Kokošovú.
Zomrela na mieste. Krvavá nedeľa mala dohru. Na druhý deň nastala perzekúcia, mnohých Šurancov zatkli.
Maďarské besnenie nemalo konca kraja, nekončilo len v Šuranoch. V neďalekej obci Čechy ( okres Nové
Zámky ) na Tri krále, 6. januára 1939 strieľali horthyovskí okupanti do pokojamilovných chodcov tak, že
vyhasli 3 ľudské životy. Medzi mŕtvymi bola aj matka troch detí Katarína Miháliková.
Proti maďarským okupantom sa búrili aj občania Komjatíc, Branova, Kolty …
Celá debata | RSS tejto debaty